rend fagtekst 3

Hvad er aerob træning?

Aerob træning er konditionstræning, hvor dine muskler bruger ilt. Det tager tid for ilten at nå med blodet ud til musklerne, derfor er aerob træning typisk langvarig træning (mere end 20min). Modsat har vi den anaerobe træning, som er kortvarig, meget intens og kræver ikke ilt.

Aerob træning er den træningsform, vi oftest benytter til konditionstræning, fx.: 

  • Gang
  • Løb og cykling uden spurt
  • Svømning
  • Aerobic
  • Dans

Dvs. aktiviteter, der typisk varer i længere tid ad gangen og hvor vi benytter de store muskelgrupper på kroppen. Aerob træning kan sammensættes som man vil – du kan både træne kontinuerligt, dvs. ud i én streg eller efter intervalprincippet.

Det er dog ikke altid muligt at opdele alle aktiviteter i ren aerob træning. Aktiviteter såsom svømning, fodbold eller håndboldkampe indeholder elementer af både aerob og anaerob træning.

Lav, moderat og høj intensitet

Du kan træne aerobt ved forskellige intensiteter:

  • lav intensitet
    (det føles let, f.eks. jogging, let cykling, rolig svømning eller let boldspil)
  • moderat intensitet
    (du træner udholdenhed, f.eks. cykling, løb eller roning og ofte i længere tid ad gangen)
  • høj intensitet
    (du træner kredsløbet, f.eks. løb i intervaller, fartleg eller bakketræning)

Aerob træning øger fedtforbrændingen

Det er primært kulhydrat og fedt vi forbrænder, når vi træner aerobt.

Kulhydrat og fedt kommer fra kosten. Fedtet fra kosten lagres i vores fedtdepoter, mens kulhydrat gemmes i vores muskler, i leveren og i blodet. Ved at træne aerobt kan du med tiden blive bedre til at forbrænde fedt og spare på forbrændingen af kulhydrat. Og det er smart siden vores fedtdepoter er væsentligt større end vores kulhydratdepoter.

Aerob træning giver god kondition

Den aerobe træning gør dig også bedre i stand til at optage og transportere ilt rundt i kroppen. Det betyder, at du bliver bedre til at arbejde langvarigt – ved hjælp af ilt.

  • Der er flere effekter ved at træne aerobt. Vi danner bl.a. mere blod, og det har to betydninger:
  • Den ene er, at der nu kan transporteres mere ilt rundt i kroppen.
  • Den anden er, at hjertet kan pumpe mere blod ud i kroppen per slag.

Samlet set gør det dig i stand til at kunne træne i længere tid, fordi forsyningen af ilt til dine muskler bliver meget bedre. Dine muskler bliver også bedre til at udnytte ilten - og ikke mindst til at forbrænde fedt. Det skyldes, at den aerobe træning øger forbrændingsprocesserne. 

(Kilde: Cand.scient. Kristiane H. Halkier)