Magasinernes verden

Aktiv træning cover

En forside af magasinet Aktiv træning. En mand under løb. Billede og artikler appellerer til doing (kilde: Aktiv Træning)

Costume cover

En forside af modemagasinet Costume. En kvinde med et drømmende blik. Billede og artikler appellerer til being (kilde: Costume)

Magasinernes verden

Magasiner er blade – i print eller på nettet – der dyrker et bestemt emne og er rettet mod bestemte målgrupper. Emnerne kan være alt fra motorsport over børneopdragelse til klassisk musik.

Det særlige ved magasinerne er at de blander artikler, reklamer, gadgets (dingenoter og applikationer) samt gossips (sladder, smånyheder) i én pærevælling. Alle elementerne handler nemlig om det samme: emnet.

For læseren handler magasinet nemlig om en livsstil. I en livsstil indgår produkter (reklamer, gadgets) og fortællinger (artikler, interviews, gossips). 

Læseren af magasinet Motorsport er lige interesseret i at læse en artikel om den seneste udgave af 24-timers løbet Le Man, se reklameannonce for et smart sportsrat eller sportsfælge og læse seneste sladder blandt Formel 1-kørere.

På samme måde er læseren af magasinet I Form interesseret i både artikler om en ny motionsform, annoncer fra fitnesscentre og nye, sunde madopskrifter.

Magasinerne henvender sig til bestemte målgrupper. Køn, alder og social situation er de afgørende faktorer. Magasinets forside med en mand eller en kvinde samt henvisninger til artikler inde i bladet siger meget om hvilken målgruppe magasinet henvender sig til.

Forskellige magasiner

Læseren får forskelligt udbytte af forskellige magasiner. Her skelner vi mellem magasiner med being, doing, saying og sensing appeller.

Magasiner med being-appel (at være) beskriver hvordan vi skal pleje vores krop for at opnå velvære indvortes og udvortes, fx i artikler, reklamer og gadgets om boligindretning, fugtighedscremer og mode.

Magasiner med doing-appel (at gøre) beskriver hvad vi skal gøre, når vi plejer vores interesser, fx i artikler, reklamer og gadgets om motionsprogrammer, brug af værktøj og vedligeholdelse af Facebook-profil.

Magasiner med saying-appel (at mene noget) diskuterer holdninger og synspunkter, fx i artikler om politik og sundhed.

Magasiner med sensing (at føle) beskriver følelser og tanker, fx i artikler om spændende rejser, den første kærlighed og glæden ved at løbe maraton.

(kilde: cand.mag., medierådgiver Henrik Poulsen)